Úvod do Bhagavadgíty – 1. část

Ze všeho nejdříve děkuji vesmíru, že mi laskavě umožnil prostor publikovat svou prezentaci učení věhlasné Šrímad Bhagavadgíty na těchto stránkách. Když uchopím pevně do svých rukou svůj souhrnný prožitek, vzdělání a zkušenost, které mi doposud byli umožněny realizovat v tomto lidském těle, tak zaujmou slova Šrí Krišny pronesené k Ardžunovi na Kuruovském bitevním poli vedoucí pozici mezi vším velkým a dobrým, co mě na tomto světě potkalo. Je přirozenou tendencí lidského srdce dělit se o pozitivní hodnotu svého života s ostatními a tímto způsobem šířit příznivou vibraci dle svých nejlepších možností a schopností. Zlo se šíří v tomto světě do té míry, do jaké jsou lidé dobrého smýšlení a ducha nečinní a rezignovaní.

Z toho důvodu je pravou Dharmou (povinností) každého dobrého člověka být činný a aktivní ve svém poli působnosti a šířit láskyplnou a světelnou vibraci ze svého srdce do svého okolí a tím do celého světa. To je hlavní poselství Bhagavadgíty a způsob, jak udělat svět lepším místem pro život.

A že to platí zvláště v současné době, kdy na naší planetě graduje „boj“ dobra se zlem, snad ani nemusím připomínat. Stejný „boj“ dobra se zlem se odehrává na naší planetě a v celém vesmíru od nepaměti, v různých proměnách podob a intenzity dle místa, času a okolností, jednotlivých kultur, říší a civilizací. Nicméně z hlediska studia lidského chování ve vztahu k dobru a zlu, jde v principu o jedno a totéž paradigma, které se neustále opakuje. Toto paradigma jako vzorec lidského jednání, což je specificky schopnost člověka rozhodnout se správně v těžkých a naléhavých chvílích svého života. Toto je v Bhagavadgítě dáno do souvislosti se svobodnou vůlí člověka, jako hlavní a nejpodstatnější funkcí lidského bytí.

Na základě naší svobodné vůle myslíme, cítíme a chceme. Následně učiníme rozhodnutí, na základě kterého mluvíme a jednáme. Poté je nevyhnutelné přijmutí výsledků našich činů. Takto lze v krátkosti popsat postupný „chemický“ vzorec naší karmy od jejího semínka až po zralý plod. A k tomu přidáme zdánlivě nekonečný vesmírný časoprostor našeho opakovaného koloběhu rození a smrti, v jehož rámci se naše karmické osudy odehrávají. To celé je společný základ obecné východní filosofie a psychologie člověka, což je karma a reinkarnace. Tomuto základnímu ontologickému principu védského pohledu na lidský život Krišna věnuje ve své Gítě velmi podstatnou část v úvodních pěti kapitolách, jakož i průběžně v celém obsahu.

Poznání Bhagavadgíty je určeno všem lidem tohoto světa bez ohledu na jejich vzdělání, vyznání, pohlaví, sexuální orientaci či barvu pleti. To vše je povrchní a dočasné. Bhagavadgítu mohou studovat i zapřisáhlí ateisté a skeptici, i oni najdou mnohá obecná moudra a psychologické koncepty, které platí ve vesmírných zákonech pro nás pro všechny. Hlavní jsou nepotlačitelná nutkání jezení, spaní, sexuality a pudu sebezáchovy.

Nicméně pro hlubší pochopení odkazu tohoto dávného spisu je potřeba ke studiu přistoupit s otevřenou myslí a zbavit se jakýchkoliv předsudků a domněnek. Védské poznání se nazývá Šruti Véda od slova Šruti – Šravanam, tedy schopnost naslouchat a Véda znamená poznání. Jde o schopnost žáka „otevřít“ ucho a očistit své aurální cesty od nečistot v podobě předsudků, domněnek a pochybností. A teprve poté, co je přijme do své mysli (pozornost a koncentrace) a srdce (zážitek a realizace), podrobí takové přijaté poznání své vlastní analýze (hodnocení) skrze všechny své dostupné nástroje včetně kritického myšlení, logiky a racionalizace. Tento následující proces se nazývá Smrti Véda neboli poznání (véda), které je tráveno – realizováno (smrti – smaranam). Védská cesta, studium Bhagavadgíty, v žádném případě není cesta slepé víry a následování, sektářského myšlení či náboženského fanatismu. Je to cesta, kdy člověk zakouší, posuzuje a soudí svůj vlastní posun na základě praktických výsledků a plodů, které fakticky a kriticky může vnímat ve svém reálném životě.

Šrímad Bhagavadgíta byla osobně přednesena Šrí Krišnou Ardžunovi na Kurukšetře před více jak 5000 lety. Přináší nám nadčasovou a absolutní informaci, která je neměnná a trvalá a má okamžité praktické uplatnění v našich životech. To kontrastuje s naší současnou civilizací z pohledu kritického člověka v roce 2021. Všechny informace moderní vědy ve všech polích lidského života ustanovené za posledních sto let se neustále překonávají a mění vzhledem k technologickému rozvoji a pseudovědecké spekulaci. Přepisují se osnovy výuky pro nové generace a to, co byla pravda pro dědu je nesmysl a přežitek pro otce, a to stejné platí ve vztahu syna k otci. Jedna generace nerozumí té druhé, schopnost kulturně komunikovat a projevovat city jeden druhému nám mizí před očima. Naše vztahy jsou trvale v kritickém stavu ohrožení, nic není konsistentní a není o co se opřít. A u těch, co se považují za lídry dnešní lidské společnosti, kteří by nám měli být vzorem, abys obecnou morálku a pravdomluvnost pohledal. Taková je neutěšená současná situace vzniklá na základě relativních „pravd“ a informací, které se neustále mění a překonávají a o které se nemůže opřít lidské psyché. Nemluvě ani o relativních polopravdách a lžích, které slouží ke kolektivní manipulaci lidstva s očividným sobeckým záměrem elitních skupin takzvaných vládců, kteří ovládají informačními toky sociálních medií. Tento trend existuje v lidské společnosti na planetě Zemi už staletí, jen vygradoval od dob vynálezu rádia, televize a drasticky urychlil zavedením internetu. Už v roce 1917 si Rudolf Steiner stěžoval, že spirituální a filosofická realizace je mnohem obtížnější vlivem vědecko-technické revoluce a věku, který nazýval Věk strojů (Machine time).

Bhagavadgíta začíná Ardžunovým kolapsem, psychickým zhroucením, depresí a úzkostí, které vyšlo z jeho slabosti srdce, nevědomosti a následné neschopnosti se rozhodnout. Stejné příčiny deprese, úzkosti, beznaděje a nerozhodnosti ničí životy milionů lidí na naší planetě v současnosti. Ardžuna naslouchal Krišnovi a za krátkou dobu obnovil své mentální zdraví, sebevědomí a psychickou sílu. Zbavil se strachu a úzkosti a rozhodl se bojovat (žít) pro dobro, světlo a lásku. Vydejme se tedy ve stopách Ardžuny a pojďme společně vyslechnout slova Krišny. Nechme tyto slova zapůsobit na naše srdce, mysl a vědomí podle svého nejlepšího svědomí a schopností. A poté posuďme sami, co nám to opravdu přináší, jakou toto učení má praktickou hodnotu, zda-li a do jaké míry se rozhodneme realizovat tuto moudrost v našich životech. Nikdy nezapomínejte na skutečnost, že váš život je pouze ve vašich rukou a pouze na vás záleží, jakou bude mít úroveň, hodnotu a kvalitu.

Přejít nahoru